Światowy Dzień Świadomości Autyzmu


-Czyli jest na to lekarstwo? – zapytałem.
-To nie choroba – wyjaśnił. – Więc nie trzeba tego leczyć. Po prostu taki jesteś.”
John Elder Robison,
Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera

Szanowni Państwo,

już 2 kwietnia po raz kolejny obchodzić będziemy

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu!

Z tej okazji proponujemy Państwu bezpłatne konsultacje z pedagogiem specjalnym –mgr Martą Zienowską.

Zapraszamy rodziców dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym z Powiatu Tucholskiego.

Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się Państwo nad zachowaniami Waszej pociechy, bądź otrzymujecie niepokojące sygnały z otoczenia dziecka, to warto się do nas umówić
i porozmawiać.

Pomożemy rozwiać wątpliwości, ukierunkować ewentualną dalszą diagnozę w kierunku zaburzeń spektrum autyzmu.

Na co warto zwrócić uwagę w rozwoju małego dziecka, a co może sygnalizować cechy charakterystyczne dla zaburzeń spektrum autyzmu? Poniżej prezentujemy przykładowe trudności, które powinny nakierować naszą uwagę w kierunku dalszej diagnozy. Warto przy tym pamiętać, że spektrum autyzmu jest bardzo indywidualne i każde dziecko będzie prezentowało szereg różnych zachowań. Nie ma dwóch takich samych osób w spektrum, tak samo jak nie ma dwóch takich samych osób po za nim.

  • nieprawidłowy rozwój widoczny już przed 3 rokiem życia (dotyczy rozwoju i rozumienia mowy, trudności w relacjach nawet z matką, unikania dotyku, przytulania, głaskania, braku sygnalizowania głodu, niewygody np. mokrej pieluchy),
  • brak wrażliwości społecznej i odwzajemniania zachowań społecznych,
  • trudności w dostosowaniu zachowania do sytuacji,
  • problemy z rozpoznawaniem uczuć u innych osób i stosownej odpowiedzi na te uczucia (odpowiedzi nieadekwatne do sytuacji),
  • objawy echolalii (powtarzanie jak echo wypowiedzi innych osób),
  • opóźniony rozwój mowy,
  • tworzenie „własnych” słów, tzw. neologizmów,
  • wypowiedzi schematyczne, stereotypowe, ograniczone gesty i mimika,
  • ograniczone, niezmienne zainteresowania i zachowania,
  • brak kontaktu wzrokowego, nieumiejętność „czytania” mimiki, gestów innych osób,
  • dziecko nie nawiązuje kontaktów z rówieśnikami,
  • nietypowe, niezrozumiałe zachowania przy próbach kontaktu z dzieckiem, a nawet aktywny opór przed kontaktem,
  • pewna „osobność” dziecka,
  • brak potrzeby, aby kompensować braki mowy mimiką lub gestami,
  • czasem mowa nie rozwija się zupełnie,
  • występują stereotypowe, schematyczne, ciągle takie same zabawy,
  • brak zainteresowania nowymi zabawkami lub wręcz lęk przed nimi,
  • brak zabaw nawiązujących do ról społecznych (zabawy „w coś” lub „w kogoś”),
  • ubóstwo zainteresowań, zachowań i aktywności,
  • powtarzające się tzw. manieryzmy ruchowe, np. kręcenie się w koło, kiwanie, stukanie,
  • czynności złożone wykonywane są zawsze w taki sam sposób i w takiej samej kolejności,
  • dostrzeganie jako najważniejszych dla dziecka nieistotnych cech przedmiotów, np. tego, że przedmiot hałasuje, a nie tego, że jest autem,
  • może występować autoagresja i agresja oraz objawy zespołu natręctw,
  • dziecko charakteryzuje niepokój ruchowy, zaburzenia snu i łaknienia oraz niesprawność ruchowa,
  • dziecko nie toleruje zmian w swoim otoczeniu, reaguje na nie płaczem, lękiem, zaburzeniami snu.*

Spotkania indywidualne będą odbywały się na terenie Poradni, po wcześniejszym ustaleniu terminu.

W celu umówienia konsultacji prosimy dzwonić pod numer: 52 334 38 63

ZAPRASZAMY!

*Informator edukacyjny Miejskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Miasta Lublin