„-Czyli jest na to lekarstwo? – zapytałem.
-To nie choroba – wyjaśnił. – Więc nie trzeba tego leczyć. Po prostu taki jesteś.”
John Elder Robison,
Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera
Szanowni Państwo,
już 2 kwietnia po raz kolejny obchodzić będziemy
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu!
Z tej okazji proponujemy Państwu bezpłatne konsultacje z pedagogiem specjalnym –mgr Martą Zienowską.
Zapraszamy rodziców dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym z Powiatu Tucholskiego.
Jeśli kiedykolwiek
zastanawialiście się Państwo nad zachowaniami Waszej pociechy, bądź
otrzymujecie niepokojące sygnały z otoczenia dziecka, to warto się do nas
umówić
i porozmawiać.
Pomożemy rozwiać wątpliwości, ukierunkować ewentualną dalszą diagnozę w kierunku zaburzeń spektrum autyzmu.
Na co warto zwrócić uwagę w rozwoju małego dziecka, a co może sygnalizować cechy charakterystyczne dla zaburzeń spektrum autyzmu? Poniżej prezentujemy przykładowe trudności, które powinny nakierować naszą uwagę w kierunku dalszej diagnozy. Warto przy tym pamiętać, że spektrum autyzmu jest bardzo indywidualne i każde dziecko będzie prezentowało szereg różnych zachowań. Nie ma dwóch takich samych osób w spektrum, tak samo jak nie ma dwóch takich samych osób po za nim.
- nieprawidłowy rozwój widoczny już przed 3 rokiem życia (dotyczy rozwoju i rozumienia mowy, trudności w relacjach nawet z matką, unikania dotyku, przytulania, głaskania, braku sygnalizowania głodu, niewygody np. mokrej pieluchy),
- brak wrażliwości społecznej i odwzajemniania zachowań społecznych,
- trudności w dostosowaniu zachowania do sytuacji,
- problemy z rozpoznawaniem uczuć u innych osób i stosownej odpowiedzi na te uczucia (odpowiedzi nieadekwatne do sytuacji),
- objawy echolalii (powtarzanie jak echo wypowiedzi innych osób),
- opóźniony rozwój mowy,
- tworzenie „własnych” słów, tzw. neologizmów,
- wypowiedzi schematyczne, stereotypowe, ograniczone gesty i mimika,
- ograniczone, niezmienne zainteresowania i zachowania,
- brak kontaktu wzrokowego, nieumiejętność „czytania” mimiki, gestów innych osób,
- dziecko nie nawiązuje kontaktów z rówieśnikami,
- nietypowe, niezrozumiałe zachowania przy próbach kontaktu z dzieckiem, a nawet aktywny opór przed kontaktem,
- pewna „osobność” dziecka,
- brak potrzeby, aby kompensować braki mowy mimiką lub gestami,
- czasem mowa nie rozwija się zupełnie,
- występują stereotypowe, schematyczne, ciągle takie same zabawy,
- brak zainteresowania nowymi zabawkami lub wręcz lęk przed nimi,
- brak zabaw nawiązujących do ról społecznych (zabawy „w coś” lub „w kogoś”),
- ubóstwo zainteresowań, zachowań i aktywności,
- powtarzające się tzw. manieryzmy ruchowe, np. kręcenie się w koło, kiwanie, stukanie,
- czynności złożone wykonywane są zawsze w taki sam sposób i w takiej samej kolejności,
- dostrzeganie jako najważniejszych dla dziecka nieistotnych cech przedmiotów, np. tego, że przedmiot hałasuje, a nie tego, że jest autem,
- może występować autoagresja i agresja oraz objawy zespołu natręctw,
- dziecko charakteryzuje niepokój ruchowy, zaburzenia snu i łaknienia oraz niesprawność ruchowa,
- dziecko nie toleruje zmian w swoim otoczeniu, reaguje na nie płaczem, lękiem, zaburzeniami snu.*
Spotkania indywidualne będą odbywały się na terenie Poradni, po wcześniejszym ustaleniu terminu.
W celu umówienia konsultacji prosimy dzwonić pod numer: 52 334 38 63
ZAPRASZAMY!
*Informator edukacyjny Miejskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Miasta Lublin